måndag 30 april 2012

Är det ens möjligt?

Jag sitter och plöjer blogg efter blogg, bok efter bok och artikel efter artikel om IKT - dess fördelar, anvädningsområden och de konkreta tips som dyker upp lite här och var. För mig är det som att hitta en bit av himlen. Inspiration, glädje och en nytändning i mitt arbete!

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite nedstämd. Är det här ens möjligt att genomföra på min arbetsplats? Kan IKT verkligen bli en del av vardagen? Jag har en del taskiga erfarenheter av just implementering av IKT från tidigare arbetsplatser, det är väl en underskattning att säga att jag blev en aning avskräckt.

Har alla skolor verkligen möjligheten att använda sig av IKT på en regelbunden basis? Då menar jag inte bara den tekniska möjligheten, utan om intresset finns från personal och ledare. Det finns hur mycket forskning som helst som pekar på fördelarna med att använda IKT kontra "katedermetoden", men vad hjälper det om vi som faktiskt undervisar i skolan fortsätter att använda samla gamla sätt som man alltid gjort?

Att vänja sig vid nya arbetssätt kan vara skrämmande och ta lång tid. Trots att vi är en skola där varje elev utrustas med en dator är det få lärare som använder den som något annat än en elektronisk penna. Vad kommer oviljan ifrån? Är det brist på tid? Engagemang? Rädsla för att inte själv kunna bemästra tekniken?

Rädslan för att inte kunna tillräckligt finns hos mig också, men då är det ju bara en sak som gäller, eller hur?  Precis, man får hoppa i och lära sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar