tisdag 29 maj 2012

Det goda omdömet

Det här med gott omdöme, att vi som lärare besitter en professionalitet, verkar ha försvunnit ut i tomma intet. Man ska förlita sig på betyg, vara bokstavspolis och paragrafryttare. Många vågar inte lita på att kunskap är mer än fakta som skrivits på papper under tidspress, vilket blev väldigt tydligt häromdagen då jag använde mig av IKT för att låta elever redovisa sin kunskap i företagsekonomi.

Istället för ett traditionellt skriftligt prov (som dessa elever redan misslyckats med vid flera tillfällen) använde jag mig av wikiteknik. Eleverna fick i uppgift att skapa en lättare wiki för just företagsekonomi samt att använda sig av Wordle, för att skapa en snygg startsida.

I en process som tillät eleverna diskutera, fundera, söka, revidera och skriva, skapade de sin egen wiki. Jag var oerhört stolt över dem, men när resultatet sedan presenterades för betygssättande lärare blev dennes reaktion: "Hur ska jag veta vem som gjort vad?".

Det är som om luften gått ur mig. Motstånd vart man än vänder sig i kombination med en fyrkantig syn på kunskap. En sak var i alla fall säker: något gott omdöme ansågs jag inte ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar