fredag 4 maj 2012

Tips: Socrative

Jag och min speciallärarkollega (långt ord, det där) undersöker alternativa möjligheter att testa elevers kunskap och på ett smidigt sätt kontrollera om de förstått tidigare lektioners innehåll. Ett sätt att göra detta på är Socrative.

Socrative är ett gratisprogram som kan användas på dator såväl som smartphone (tror dock att det "bara" fungerar med iPhone än så länge). Med hjälp av programmet kan du göra quizzes, spel och på annat sätt kontrollera förståelse. Om du vill kan du också importera dina resultat till Excel för smidig dokumentation.

Men det som jag tycker är bäst hittills, är att systemet erbjuder ett sätt att låta elever reflektera och svara om de verkligen förstår, utan att för den skull avslöja det för sina kompisar. På så vis slipper man all prestige som gör att elever ibland inte vågar visa att de inte förstår.

Kolla runt lite, det kanske är just vad du behöver på din skola?

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Det är alltid trevligt när någon hittat en bra grej och delar =) Jag ska pröva om det är användbart mig också men eventuellt så finns flera av de funktionerna jag kan se när jag tittar lite snabbt på Socrative också i plattformen Fronter som vi ändå har på jobbet. Hur ser det ut på din arbetsplats? Jobbar ni via någon lärplattform och i så fall vilken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vi använder oss av en version av Ping-Pong, men något modifierad. Än så länge har jag inte hittat samma funktioner där, men jag är inte heller hundra procent insatt i det heller. Det vore ju toppen om det fanns det!

      Radera